Oncologiefysiotherapie

Dit is fysiotherapeutische zorg voor mensen met kanker bij problemen die kunnen ontstaan als gevolg van kanker of door de medische behandelingen voor kanker (operatie, radiotherapie en/of chemotherapie).
Klachten kunnen zijn: pijn, spanningsklachten, littekenverklevingen, huidveranderingen, lymfoedeem, verminderde beweeglijkheid van de gewrichten, verminderde spierkracht, verminderde conditie, vermoeidheid.

De fysiotherapeutische zorg kan worden ingezet tijdens alle fases van de ziekte kanker:

• Curatieve fase:  Genezing is het doel van de behandeling. Met oncologiefysiotherapie  wordt gewerkt aan bovenstaande klachten.
  • Palliatieve fase: Soms is genezen niet meer mogelijk. De behandeling is er dan op gericht de ziekte te remmen en de kwaliteit van het leven zo veel mogelijk te behouden. Deze fase kan weken, maanden, maar ook jaren duren.  U krijgt dan met oncologiefysiotherapie  ondersteuning om zo lang mogelijk een actief leven te leiden waarbij kwaliteit van leven en uw wens centraal staat.
  • Terminale fase:  De terminale fase is de fase voor het levenseinde. Meestal gaat het om de laatste weken of maanden. Met oncologiefysiotherapie kan bijvoorbeeld pijn en angst verminderen door ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, massage. Het comfort van de patiënt staat centraal.

Is de hulp van een diëtiste of ergotherapeute nodig en/of hulp voor psychische- en sociale klachten dan wordt u hiervoor doorverwezen.

Voor informatie en/of behandeling kunt u bellen naar Marja Vos.

Marja Vos